Vill du veta mer?Läs mer om E.ON Navigator på vår hemsida
E.ON Navigator är verktyget som hjälper våra företagskunder att följa upp sin energisituation och sina energikostnader, och är en viktig del för att upprätthålla relationen mellan E.ON och våra kunder. Verktyget ingår därför kostnadsfritt för E.ONs avtalskunder.
I E.ON Navigator finns bl a uppgifter om anläggningar, förbrukning, energikostnader och fakturor. Det finns också möjlighet att utöka analys- och rapporteringsfunktionerna genom köpa till s k premiumtjänster.
Eftersom ett konto i Navigator innehåller personuppgifter och andra känsliga uppgifter om kundens verksamhet, samt att det går att köpa tjänster som debiteras på energifakturan, förutsätter det att en anställd eller en förstahandsrepresentant hos kunden tecknar kontot och förbinder sig till att följa avtalsvillkoren. Personen som godkänner kontot blir därmed kontoansvarig och kan lätt hantera hela sin energisituation i Navigator. En kontoansvarig kan enkelt bjuda in andra personer, t ex kollegor, förvaltare, energikonsulter eller andra som behöver tillgång till uppgifterna i Navigator. De får då ta del av kontot och dess innehåll under den tid som de har behörigheten. Om behörigheten skall tas ändras eller tas bort, t ex för att någon slutar, byter jobb, man byter förvaltare eller upphandlar nya konsulter, så gör den kontoansvarige det enkelt genom att ändra detta i Navigator. På så sätt ligger det helt och hållet hos kunden att styra vilka som ska ha access till kundens data.
E.ON måste vid varje givet tillfälle, nu och så länge Navigatoravtalet gäller, kunna garantera våra kunder att ingen, som kunden inte själv har godkänt, har tillgång till kundens känsliga uppgifter i E.ON Navigator. Genom det digitala fullmaktsförfarandet beskrivet ovan, dvs att kunden tecknat och accepterat villkoren för Navigator och därefter själv hanterar vem som ska ha behörighet till sin energidata, är det enbart kunden själv som har kontroll och styr över vilka som ska få tillgång. Andra fullmakter, t ex på papper och/eller tidsbestämda, godkänns inte av E.ON eftersom vi då inte kan garantera giltigheten över tid samt inte har möjlighet att med regelbundenhet kontrollera att fullmakterna fortfarande är giltiga. Vill kunden att tredje part ska ha tillgång till Navigator förutsätter det alltså att kunden själv först ansökt om och godkänt kontot. Detta är det digitala och enda fullmaktsförfarande som E.ON använder angående access till E.ON Navigator.